Hier is het de bedoeling dat alle modellen inzetbaar zijn op de baan , die digitaal is.
Dat betekend soms erg veel aanpassingen aan modellen.
Eerst de 6300 aangepakt. Is uiteindelijk nog best meegevallen, alhoewel, je moet uiteindelijk toch wel 2 gaatjes boren in zo'n model!! Ook is het nogal een gepruts, om de motordraden/stroomafname door te knippen, en weer langere draden aan te solderen, zonder de ketel te verwijderen, wat eigenlijk onmogelijk is, zonder de boel erg te beschadigen.. Maar het is gelukt, met verlichting, en sound. Uiteindelijk wil ik in het machinisten huis, nog een houten vloertje leggen, en voorzien van personeel...
Verder ook maar meteen m'n tramlokje afgemaakt, en voorzien van decoder en stroombuffer, ook 2 ledjes als interieur verlichting. Dan kun je ook het interieur goed zien.
Maar de grootste uitdaging bleek toch wel een fulgurex CIWL rijtuig te zijn. Daar zaten ruim 20 12v lampjes in, die ruim 600mA verbruik opleverden. Op de rail staat digitaal 18 volt, dus dat gaat niet lang goed. Uiteindelijk heb ik een gelijkrichter met spanningsstabilisator gebruikt, om er 15v gelijkstroom uit te laten komen, een zo groot mogelijke elco (22000uF), om een beetje als stroombuffer te gebruiken. Maar het bleek dat de tafellampen eerst compleet gesloopt moesten worden. De lampjes waren eerst in de tafels geplaatst, daarna zijn de model tafel lampen op de tafel gelijmt. Dus alles moest gesloopt worden om de lampjes te vervangen voor leds.
De leds zijn 3v leds, dus 4 leds, met een weerstand van 460ohm, en dat 5x...... Maar het is gelukt!!!
En niet geheel onbelangrijk, alles rijd goed en normaal door de wissels, de 6300, maar ook de kleine NTM lok, rijd lekker, trekt zonder problemen een fulgurex rijtuig!!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten